Vlielander ZeemansKoor

Achtergrond

1. West-zuid-west van Ameland

West-zuid-west is geen echt zeemanslied, maar een z.g. ballastlied dat werd gezongen als de ballast aan boord werd gebracht.

De beladen schepen gingen bij vloed op de rede voor anker zodat ze bij eb droog kwamen te vallen op het wad. Dan konden de eilandervoerlui met paard en wagen langszij van het schip komen en zo de lading die bestemd was voor het eiland overnemen.

Deze zeilschepen konden alleen varen als ze goed en zwaar waren beladen. De schepen waren topzwaar en als ze leeg zouden varen bestond er een grote kans dat ze zouden kapseizen. Om dat te voorkomen werd er ballast meegenomen. Goedkopere ballast dan zand was er niet.

Ballastsjouwers gingen dan eerst met manden het Wad op, schepten daar zand in en storten dit als ballast in bepaalde plaatsen in het ruim van het schip. Dit zand werd nat gehouden om het schuiven tegen te gaan, dit vind men terug in de tekst van dit lied.

Ons koor sluit vaak het optreden af met dit liedje dat ooit bij het ontstaan van ons koor als eerste werd ingestudeerd.

West - zuid - west van Ameland

daar ligt een kolkje diep

daar vangt men schol en schellevis

maar mooie meisjes niet